Życie ze smakiem

Śniadania

niedziela, 14 listopada 2010

U nas dziś na śniadanie były pyszne i pachnące grzanki z jajkiem sadzonym. Sposób ich przygotowania jest już na blogu, tyle, że nieilustrowany. Dlatego też dziś, przy okazji konsumpcji zamieszczam obrazki od których cieknie ślinka. Przepis jest TUTAJ.

Smacznego :)

 

 


 

 

środa, 25 sierpnia 2010

Mogą oczywiście być też pyszna kolacją, ale u mnie wdomu odkąd pamiętam pojawiały się na niedzielne śniadanie. Tak robiła moja mama, tak robię ja i pewnie tak będzie robiła moja córka :))))

Nie są skomplikowane w wykonaniu, dają pole wyobraźni i twórczej inwencji w kuchni, a przede wszystkim są bardzo smaczne. Dzieci mogą przygotować je same, lub z niewielką pomocą dorosłych, a później z niewielką pomoca dorosłych zjeść je z apetytem (co u mojej córki występuje nader rzadko). Polecam :)


Składniki dla 3 osób:

bułka parówka

200 g żółtego sera

2 nieduże ogórki kiszone lub korniszony

kawałek kiełbasy ok 100-150 g

1 surowe jajko

sól i pieprz do smaku


Poza tym można jeszcze dodać, paprykę, kiełbasę zastąpić boczkiem lub krewetkami lekko podsmażonymi na maśle z czosnkiem. To są moje ulubione wariacje, ale zachęcam do eksperymentowania:)


Wykonanie:

Bułkę pokroić na kromki. Nie polecam parówki krojonej, bo kromeczki sa tak cienkie, że będą wypadać z rąk podczas nakładania składników.

ser i ogórki ucieramy na tartce o dużych oczkach, kiełbasę kroimy w kostkę i lekko podsmażamy na niewielkiej ilości tłuszczu. W misce łączymy wszystkie składniki, wbijamy surowe jajko i mieszamy. Doprawiamy solą i pieprzem. Powstałą papkę nakładamy na kromki bułki, kładziemy na wyłożoną papierem blaszkę i zapiekamy w 200oC około 10 - 15 minut do momentu aż bułka zacznie się lekko rumienić.

Smacznego :)

 

Do wykonania przez dziecko:

  • zetrzyj ser i ogórki na tartce
  • rozbij jajko i dodaj do sera
  • wymieszaj składniki
  • nałóż masę na kromki bułki

 


 

Wersja do druku

środa, 17 marca 2010

Nazwę tej potrawy zaczerpnęłam z książki "Dzieciaki do kuchni" Beaty Lipov,a autorka zaczerpnęła ją z popularnych książek o przygodach dziarskiej Martynki. Sam przepis natomiast jest ogólnie znany i niezbyt odkrywczy. Myślę, że wiele osób robi takie chlebojaje wtedy gdy w domu jest sporo czerstwego chleba i nie bardzo wiadomo co z nim zrobić. Podaję jednak przepis na nie, ponieważ można je zrobić wspólnie z dziećmi na niedzielne wspólne śniadanie. Są alternatywą dla zwykłych grzanek lub dla jajecznicy. Ponadto zapewnią sporo rozrywki zarówno nam jak i dzieciakom. Podczas przygotowania potrawy uwaga na jajka - potrafią wybuchnąć w małych dziecięcych rączkach :D

Poza tym wspólne gotowanie poprawia naszym pociechom apetyt, ponieważ są tak dumne ze swojej pracy, że nie odmawiają konsumpcji :)

Składniki:

kilka kromek czerstwego chleba (po dwie -trzy na osobę)

1-2 jajka

1/2 - 1 szklanka mleka

sól

masło do smażenia

 

Wykonanie:

Jajka rozbijamy i roztrzepujemy z mlekiem i solą. Maczamy kromki chleba i obsmażamy na patelni do ścięcia i zezłocenia jajka. Podajemy na ciepło.

Ilości użytych składników są orientacyjne i należy je dostosować do liczebności rodziny i jej apetytu, oraz do własnych upodobań. Moja Babcia nie dodawała mleka, ale jej chlebojaje były cięższe i bardziej suche. Mleko sprawia, że są wilgotne i nie chłoną tak tłuszczu na którym są smażone.


Do wykonania przez dzieci:

  • wbić jajka do miseczki
  • roztrzepać jajka widelcem
  • mleko wlać do jajek i wymieszać
  • maczać chleb w mleku z jajkiem i podawać mamie do smażenia
  • starsze dzieci mogą same kłaść chleb na patelni

 

Wersja do druku

 

wtorek, 16 marca 2010

Właściwie powinna nazywać się " izbiańska", bo przepis przywiozłam z Domu na Łąkach, czyli z Izb. Owsianka, tak jak szpinak, nigdy nie zagościła w moim dzieciństwie i dobrze. Dzięki temu nie mam traumy i z ciekawością zagłębiam się w nowe smaki. A ta owsianka jest warta grzechu. Podawana z mlekiem ciepłym lub zimnym, według upodobania, osłodzona miodem również według gustu, jest smaczna i pożywna, a ponieważ wszystkiego jest w niej po trochu, to każdy powinien znaleźć coś dla siebie.

Składniki:

pół szklanki płatków owsianych

pół szklanki płatków pszennych (można zastąpić owsianymi)

garść orzechów laskowych

garść moreli

garść suszonych śliwek

garść siemienia lnianego

garść sezamu

jabłko

ew. płatki migdałowe (dodaję jak zostają mi z innych akcji kulinarnych)

woda

 

Wykonanie:

Płatki wsypujemy do garnka. Śliwki i morele kroimy na mniejsze kawałki (ja kroję w paseczki), orzechy siekamy. Jabłko obieramy i kroimy w dużą kostkę. Dodajemy do płatków razem z siemieniem i sezamem. Zalewamy wodą nieco ponad powierzchnię wszystkich składników i gotujemy na małym ogniu ok. 10-15 minut. Podajemy na ciepło z mlekiem (ciepłym lub zimnym - według upodobań). Słodzimy miodem. Mniam. Danie idealne na śniadanie - zdrowe, smaczne i pożywne.

 

Wersja do druku

Bake Bread for World Bread Day 2011
Durszlak.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarnej blogosfery Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...